Hoe stimuleer je de ontwikkeling van kinderen in de BSO op een passende en effectieve manier? Je leert in deze bijeenkomst over de algemene ontwikkeling van kinderen van 4 tot 13 jaar.
Nieuw in de kinderopvang?
De deelnemers van deze training hebben vaak een niet-pedagogische achtergrond, zoals sport, dans, theater of de zorg. Met hun diploma mogen zij werken in de BSO, maar vaak hebben zij nog nooit gehoord van de pedagogische basisdoelen, de interactievaardigheden of groepsprocessen in de BSO. Maar nu zij de overstap hebben gemaakt naar de kinderopvang hebben ze deze kennis wel hard nodig. In combinatie met de training Pedagogische basis voor BSO-medewerkers bieden we praktische tools en inzichten om pedagogische vaardigheden te versterken.
“Ik laat de kinderen veel vaker het eerst zelf te proberen. Dit geeft hen zoveel zelfvertrouwen. Ze kunnen veel meer dan ik dacht.’” Joeri – pedagogisch medewerker BSO
Programma
Deze bijeenkomst biedt je niet alleen praktische handvatten om jouw rol als pedagogisch medewerker verder te versterken. Je wordt ook bewust van jouw talenten en jouw bijdrage aan de groep. Je ontwikkelt vaardigheden die zowel jou als jouw collega’s helpen een veilige, inspirerende en stimulerende omgeving te creëren voor de kinderen in de BSO.
Resultaat
De pedagogisch medewerker:
kent het belang van niveau en tempo bij ontwikkelingsstimulering;
heeft inzicht in de ontwikkellijnen van kinderen van 4-13 jaar;
weet welke ontwikkelingen bij welk ontwikkelgebied horen;
kan het belang van observeren voor hun werk als pm’er benoemen;
weet de belangrijkste uitgangspunten bij het observeren;
kent de belangrijkste uitgangspunten van ontwikkelingsstimulering;
gebruikt observatie om de vertaalslag te maken naar een ontwikkelingsstimulerend aanbod.
Praktisch
Voor wie
Pedagogisch medewerkers die werken in de BSO.
Studiebelasting
Betekenisvolle BSO is een volledige training, bestaande uit 9 bijeenkomsten van 3 uur. De training zit zo in elkaar dat jouw organisatie zelf met bijeenkomsten kan samenstellen voor jouw team.De bijeenkomsten zijn ook los te volgen. In overleg kunnen de bijeenkomsten worden aangepast aan de leervragen van de organisatie.
We adviseren alle bijeenkomsten te volgen omdat ze goed op elkaar aansluiten en samen een volledig beeld geven van de BSO-praktijk. Daarnaast raden we zeker aan om de bijeenkomsten op volgorde te volgen en niet op één dag te combineren. Dit gaat ten koste van de inhoud én van het didactische principe dat gespreid leren betere resultaten biedt.
Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden. Door op 'Accepteren en doorgaan' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze Privacyreglement. Je kunt je toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.
Lees ons cookiebeleid.