Door kinderen te betrekken bij besluitvorming in de BSO, leren ze verantwoordelijkheid nemen en samenwerken. Kinderparticipatie geeft kinderen een stem, waardoor ze zich gehoord en gewaardeerd voelen. Ze ervaren dat hun stem invloed heeft op hun omgeving. Het versterkt hun zelfvertrouwen, het gevoel van eigenaarschap. Kinderparticipatie is dus essentieel voor het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen.
“Ik moest vooral denken aan de kinderraad, maar kinderparticipatie is veel breder dan dat. Ik merk dat ik de kinderen meer zelf mee laat beslissen.” Jolanda – pedagogisch medewerker BSO
Programma
Tijdens deze bijeenkomst ontdek je wat kinderparticipatie inhoudt. Waarom is het belangrijk? Hoe pas je het toe bij jouw BSO-groep? Hoe speel je in op de interesses en leefwereld van de kinderen? Je leert over de verschillende participatieniveaus en hoe je kinderen op verschillende leeftijden kunt betrekken bij besluitvorming. Door actief te oefenen met werkvormen en activiteiten, krijg je praktische tools om kinderparticipatie direct te integreren in jouw BSO.
Onderwerpen van deze training zijn:
Kinderparticipatie en jouw rol als pedagogisch medewerker;
Opbouw van de (kinder)participatieniveaus;
Kinderparticipatie en de ontwikkeling van de kinderen;
Oefenen met uitvoeren van kinderparticipatie-oefeningen en activiteiten;
Activiteitencircuit
Resultaat
De pedagogisch medewerker:
kent de verschillende niveaus van kinderparticipatie;
is zich bewust van de invloed van de eigen houding op de participatie van kinderen;
weet hoe kinderen betrokken kunnen worden bij besluitvorming;
heeft geoefend met werkvormen en activiteiten die kinderparticipatie stimuleren;
kan reflecteren op eigen talenten rondom kinderparticipatie.
Praktisch
Voor wie
Pedagogisch medewerkers die werken in de BSO.
Studiebelasting
Betekenisvolle BSO is een volledige training, bestaande uit 9 bijeenkomsten van 3 uur. De training zit zo in elkaar dat jouw organisatie zelf met bijeenkomsten kan samenstellen voor jouw team.De bijeenkomsten zijn ook los te volgen. In overleg kunnen de bijeenkomsten worden aangepast aan de leervragen van de organisatie.
We adviseren alle bijeenkomsten te volgen omdat ze goed op elkaar aansluiten en samen een volledig beeld geven van de BSO-praktijk. Daarnaast raden we zeker aan om de bijeenkomsten op volgorde te volgen en niet op één dag te combineren. Dit gaat ten koste van de inhoud én van het didactische principe dat gespreid leren betere resultaten biedt.
Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden. Door op 'Accepteren en doorgaan' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze Privacyreglement. Je kunt je toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.
Lees ons cookiebeleid.