De interactievaardigheden staan aan de basis voor pedagogische kwaliteit in de kinderopvang. Door je te verdiepen in de interactievaardigheden, in een combinatie van theorie en oefening, leer je je interactievaardigheden in de praktijk beter te herkennen. Met deze kennis kan je kinderen beter ondersteunen en stimuleren, wat een positieve invloed heeft op de ontwikkeling en het welzijn van het kind. Mooi toch?
In deze e-learning leer je de interactievaardigheden te herkennen, zodat je ze zelf (nog) beter in kunt zetten tijdens jouw dagelijkse werk.
Na deze e-learning:
Ken je de 6 interactievaardigheden of heb je je kennis hierover opgefrist;
Begrijp je waarom kennis van de interactievaardigheden waardevol is in jouw werk;
Weet je welk concreet gedrag hoort bij welke interactievaardigheid;
Kun je de verschillende interactievaardigheden op beeld herkennen en beoordelen.
“Dit is leuk leren! Het is vrolijk, herkenbaar, praktijkgericht. Je krijgt gewoon zin om te ontdekken hoe je collega’s in de kinderopvang dit aanpakken.”
Jasmina – pedagogisch medewerker
Programma
De e-learning bestaat uit 3 delen:
Deel 1: Sensitieve responsiviteit en respect voor de autonomie
Deel 2: Structureren en grenzen stellen en praten en uitleggen
Deel 3: Ontwikkelingsstimulering en begeleiden van interacties
Per deel leer je wat elke interactievaardigheid inhoudt, welke signalen kinderen aan jou kunnen geven en hoe je hier passend op kan reageren. Dit aan de hand van praktische dilemma’s van je collega’s in de kinderopvang en inspirerende verhalen. Je beantwoordt vragen en gaat vooral veel oefenen met het herkennen van de interactievaardigheden. Hiervoor bekijk je veel videobeelden die opgenomen zijn in de kinderopvang. Super herkenbaar!
Na elke twee interactievaardigheden krijg je een kleine test of je zelf in de videofragmenten de interactievaardigheden kunt herkennen. Je hebt toegang tot een uitgebreide bibliotheek met extra verdiepingsmateriaal en literatuur.
Samenwerking
Voor de ontwikkeling van deze e-learning werkte Kans2 samen met het Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek (NCKO) en ROC Midden Nederland. Het NCKO doet onderzoek naar de pedagogische kwaliteit van Nederlandse kinderopvang en heeft de interactievaardigheden ontwikkeld. Samen met het werkveld zijn er voor de training filmopnames gemaakt van pedagogisch medewerkers tijdens hun dagelijks werk. Om daarmee op een praktijkgerichte manier de deelnemers te trainen in het herkennen van de interactievaardigheden.
Praktisch
Voor wie
Je werkt in de kinderopvang met kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar, dus ook geschikt als je werkt als gastouder of op een peuteropvang.
Training Kijk je rijk
Word jij gecoacht door jouw pedagogisch coach met videobeelden vanuit de training Kijk je rijk? Daar sluit deze e-learning perfect op aan. Jullie leren vanuit dezelfde inhoud naar jouw interactievaardigheden te kijken.
Studiebelasting
Je bent ongeveer 5 à 6 uur met de e-learning bezig.
Bewijs van deelname
Je ontvangt een bewijs van deelname na het afronden van deze e-learning.
Wil je een demo ontvangen of up to date blijven voor Kijk je rijk voor de BSO?
Blijf op de hoogte over de nieuwe e-learning Kijk je rijk voor de BSO. Vul je gegevens in en ontvang onze updates.
Updates ontvangen over Kijk je rijk
Incompany
Meer dan 12 deelnemers aanmelden? Of de e-learning combineren met een verdiepende bijeenkomst met een trainer? Neem dan contact met ons op voor een offerte op maat!
Vrijblijvende offerte aanvragen
Meer leren
Kinderen met plezier in beweging
Leer hoe je bewegen een vaste plek kunt geven in de opvang van kinderen van 0-13 jaar.
Je gaat aan de slag met de lichamelijke, verstandelijke, taal-, sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling. Zodat jij kinderen optimaal kunt stimuleren op deze ontwikkelgebieden!
Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden. Door op 'Accepteren en doorgaan' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze Privacyreglement. Je kunt je toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.
Lees ons cookiebeleid.